Narzędzia budowy strategii w przedsiębiorstwie
Istota zarządzania strategicznego - wprowadzanie do zarządzania strategicznego
- definiowanie biznesu i wybór strategii
- znaczenie misji i wizji
- cele strategiczne
- zdefiniowanie i wybór strategii – zarządzanie strategiczne a zarządzanie operacyjne
- wybór najlepszej strategii – kryteria wyboru
- metoda zarządzania strategicznego - Balance Scorecard
- komunikacja w firmie a wdrażanie strategii, tworzenie i zarządzanie zespołem, przywództwo
- strategia jako ciągły proces: organizacja procesu ciągłego doskonalenia się , zarządzanie zmianą
Plan strategiczny
- rola planowania i zasady tworzenia dobrego planu
- przełożenie strategii na cele operacyjne
- budowanie map strategii
Analiza strategiczna
- analiza otoczenia przedsiębiorstwa – podstawowe szanse i zagrożenia
- mikrootoczenie
- metody scenariuszowe analizy makrooteczenia
- otoczenie konkurencyjne – jak je wykorzystywać i jak z nim walczyć
- analiza pięciu sił Portera
Firma i jej organizacja wewnętrzna
- struktura organizacyjna
- efektywny i skuteczny zespół strategiczny jako podstawa sukcesu budowy i realizacji strategii firmy
- łańcuch wartości dodanej w przedsiębiorstwie – koncepcja ekonomiczna wartości dodanej (EVA)
- logistyka – skuteczne metody redukcji kosztów
- infrastruktura informatyczna i Internet
- analiza SWOT – analiza słabych i mocnych stron firmy
Zasoby przedsiębiorstwa i fazy jego rozwoju
- podstawowe zasoby i zdolności niezbędne do odniesienia sukcesu na rynku
- kluczowe kompetencje, które należy rozwijać i w jaki sposób
- fazy rozwoju przedsiębiorstwa – jak unikać kryzysów wynikających
z rozwoju firm
Kluczowe czynniki sukcesu
- analiza łańcucha wartości, czyli jak wyeliminować czynności bezproduktywne
- krytyczne czynniki sukcesu
- benchmarking –jako nowoczesna koncepcja zarządzania
- narzędzia skutecznego i profesjonalnego controlingu strategicznego – zarządzanie poprzez koszty i wskaźniki
- strategiczna analiza kosztów (ABC) – rachunek kosztów procesów
Strategie wewnętrzne i zewnętrzne
- strategie podstawowe - analiza
- formułowanie strategii wzrostu i konkurowania
- strategie wewnętrzne
- strategie zewnętrzne
- kategorie strategiczne
- rola biznes planu w budowaniu i wdrażaniu strategii
Strategie: portfel, rynek, produkt, finanse
- macierz BCG – analiza, który z produktów jest opłacalny, a który należy wyeliminować
- plan marketingowy – jak skutecznie skonstruować własne 4P
- dylematy wzrostu
- finansowanie wzrostu
- produkt
- wskaźniki i mierniki
- zalety i korzyści wynikające z wdrażania nowoczesnych koncepcji zarządzania finansami
Jak wdrożyć strategię i ją kontrolować
- wdrażanie strategii, zakres i procesy
- metody wrażania strategii
- monitorowanie
- zarządzanie zmianami
- problemy przy wdrażaniu strategii
- weryfikacja i ocena strategii
Strategicznie zarządzanie zasobami ludzkimi (SZZL)
- określanie celów i metod zarządzania zasobami ludzkimi – ludzie a strategia podstawowe wyzwania
- podstawowe zasady zarządzania
- style kierowania a kontekst sytuacyjny i osobowość pracownika
- komunikacja z pracownikami w sytuacjach związanych z zarządzaniem
- motywowanie pozafinansowe
- poszukiwanie i definiowanie indywidualnych czynników motywujących pracownika
- rozszerzanie palety działań motywacyjnych
- coaching i mentoring
- zarządzanie w sytuacji zmiany
- dynamika procesu grupowego
- prowadzenie spotkań roboczych
- rozwiązywanie konfliktów i mediowanie
- konstruktywne przekonywanie innych do swoich pomysłów
- formułowanie wymagań i oczekiwań
Cechy kierowników i ich wpływ na działanie firmy
- budowanie autorytetu
- kierowanie a liderowanie
- delegowanie zadań i odpowiedzialności
- zarządzanie zespołem
- tworzenie kultury organizacji – tworzenie „odpowiedniego środowiska” do wdrażania strategii
- zmiana kultury organizacyjnej- dźwignie zmiany – jak skutecznie
i efektywnie wspierać zmiany w kulturze organizacyjnej
Zarządzanie zmianą
- proces zmiany – dlaczego nasza firma i my potrzebujemy zmian?
- zmiana strategiczna – zmiany długofalowe i sposób komunikowania o nich
- zmiana operacyjna – jak skutecznie zaangażować pracowników w zmiany krótkoterminowe
- opór wobec zmian – jak przeciwdziałać oporowi pracowników wobec zmian