Każdy chciałby wiedzieć jak działają filtry decydujące o tym, co słyszymy, a co „usłyszeliśmy”, na co zwrócimy uwagę, co zapamiętamy i jak to zinterpretujemy? Narzędzia komunikacji wspomagają proces rozumienia tych zależności, są również umiejętnością pomagająca menedżerom utrzymać wartościowe relacje w miejscu pracy. Dysharmonia między poziomem "mówienia nadawcy" a "słyszenia odbiorcy" jest źródłem nieporozumień i konfliktów. Harmonijne współgranie obu poziomów jest podstawą wzajemnego zrozumienia, szacunku i współpracy. Prowadzenie rozmów z pracownikami w oparciu o zasady jasnej, przejrzystej i rzeczowej komunikacji daje menedżerom satysfakcję z osiąganego efektu komunikacyjnego i radość z ich prowadzenia.
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w narzędzia i metody, dzięki którym będą oni w stanie zaplanować i przeprowadzić rozmowę motywującą i korygującą w wielorakich sytuacjach związanych z pełnionymi rolami kierowniczymi. Celem szkolenia jest zwiększenie efektywności osobistej uczestników oraz zmniejszenie poziomu stresu związanego z brakiem wiedzy na temat komunikacji na poziomie operacyjnym. Szkolenie wpływa na sposób postrzegania komunikacji, uczy spostrzegawczości w zakresie emocji, intencji i postaw pracowników. Pomaga zrozumieć i dopasować styl komunikacyjny zależnie od tych czynników i zapobiegać eskalacji konfliktu, kiedy jest to tylko możliwe.
Efektywna komunikacja w trakcie rozmowy z pracownikiem. Nawiązanie kontaktu, rozwijanie uwagi i percepcji, wykorzystanie narzędzi aktywnego mówienia i słuchania.
Ćwiczenie: Systemy reprezentacji
Ćwiczenie daje możliwość pozyskania umiejętności identyfikowania i wykorzystywania wiedzy o preferencjach zmysłowych do celów perswazyjnych.
Poznanie narzędzi komunikacji. Analiza własnego stylu komunikacji. Narzędzia planowania komunikacji spontanicznej w oparciu o Koło Dialogu. Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania pytań sondujących, parafrazy, pytań refleksyjnych i podsumowania.
TEST: Analiza własnego stylu komunikowania. Czteropoziomowy model Komunikacji.
Uczestnicy na bazie testu dowiedzą się, jaki styl komunikacyjny preferują w miejscu pracy i jaki obszar ich wypowiedzi wymaga kontroli i doskonalenia. Ma to istotne znaczenie dla poprawy ich efektywności komunikacyjnej.
Analiza różnorodnych celów komunikacyjnych i form komunikowania. Rozpoznawanie i pogłębianie umiejętności z nimi z wiązanych. Narzędzia coachingu i menetoringu.
Model konwersacji GROW jako narzędzie pracy
Przygotowanie się do rozmowy. Określenie celów rozmowy. Etapy rozmowy. Sposób formułowania wypowiedzi – precyzja w konstruowaniu komunikatów. Metody prowadzenia rozmowy rozwojowej, dyscyplinującej, oceniającej i motywacyjnej. Rola przekonań o pracowniku i ich wpływ na formułowanie wniosków i oczekiwań-błędy oceny
Ćwiczenie: Mistrz Feddbacku
Uczestnicy pracując w zespołach stworzą model rozmowy korygującej z pracownikiem. Ćwiczenie wdraża w pracę z poznanymi narzędziami i ukazuje ich praktyczne zastosowanie w miejscu pracy.
Rozpoznawanie barier komunikacyjnych i ich przezwyciężanie. Przykłady błędów komunikacyjnych.
Trening rozpoznawanie chłodnych emocji i reakcji. Narzędzia służące pogłębianiu stanu relaksacji, zainteresowania, zaufania pracownika.
Ćwiczenie: REACTION
Pracując w grupach uczestniczy dopasują się do różnorodnych emocji ograniczających pracownika i przełamią je za pomocą poznanych narzędzi. Wykorzystają do tego poznany model pozwalający odwołać się do uczuć, doświadczeń, dowodów, porównań.
Katarzyna Kasperek
14 h